Friday 18 November 2016

KEPENTINGAN KITAR SEMULA KEPADA MANUSIA DAN ALAM SEKITAR SERTA BAHAN-BAHAN YANG BOLEH DIGUNAKAN UNTUK DIKITAR SEMULA

MENGAPA PERLUNYA KITAR SEMULA???


Kitar semula merupakan cara terbaik untuk kita memperoleh kesan positif dan menjauhi daripada kesan negatif kepada bumi yang sedang kita diami sekarang. Kitar semula amat penting bagi kita sebagai manusia dan kepada alam sekitar untuk memiliki kehidupan yang sempurna. Kita perlulah bergerak pantas kerana kini sudah berlaku lambakan sisa terbuang yang dibuang oleh kita sendiri dan keadaan ini akan terus meningkat dan terus meningkat. Jumlah sisa yang dihasilkan oleh kita atau manusia bertambah kerana:

  • Peningkatan dalam pendapatan dan kekayaan yang dikurniakan oleh Allah S.W.T menyebabkan ramai manusia membeli barangan tanpa memikirkan kesan masa depan dan menyebabkan berlaku lambakan sisa.
  • Peningkatan populasi manusia bermakna manusia semakin ramai di bumi yang akan menghasilkan sisa buangan.
  • Pengeluaran produk berteknologi pembungkusan terkini yang mana menyebabkan bahan-bahan kini mengambil masa yang sangat lama untuk dilupuskan.
  • Perubahan gaya hidup seperti makanan segera yang menghasilkan sisa makanan buangan yang tidak dapat dilupuskan sepert pembalut makanan yang diperbuat dengan kertas minyak.
KEPENTINGAN TERHADAP ALAM SEKITAR

Kitar semula memainkan peranan yang amat penting kerana sisa buangan memberikan kesan negatif yang amat besar kepada alam sekitar khususnya alam semula jadi.

  • Pembuangan sampah sarap yang melambak dan kian meningkat menyebabkann alam semula jadi semaakin kotor. Kitar semula dapat membantu mengurangkan pencemaran yang disebabkan oleh sisa pepejal.
  • Pemanasan global dan pemusnahan habitat adalah kesan daripada pemusnahan hutan. Kitar semula dapat mengurangkan keperluan kepada bahan mentah. Oleh itu, sumber asli seperti kayu balak dapat disimpan dan dikekalkan.
  • Tenaga yang besar digunakan untuk memuat produk daripada bahan mentah. Kitar semula hanya memerlukan sedikit tenaga dimana secara tidak langsung dapat membantu dalam mengekalkan pemuliharaan dan pemeliharaan alam semula jadi.

KEPENTINGAN KEPADA MANUSIA

Kitar semula sangat penting kepada bandar dan seluruh dunia dan manusia yang hidup di dalamnya.
  • Meningkatkan jangka hayat tapak pelupusan. Selain itu, kebanyakan kawasan tanah di negara kita didapati kurang sesuai untuk membina tapak pelupusan disebabkan bahagian besar meliputi kawasan tadahan air.
  • Mengurangkan belanjawan kewangan. Menghasilkan produk daripada bahan mentah lebih tinggi kosnya berbanding dihasilkan daripada bahan kitar semula.
  • Memelihara sumber alam semula jadi untuk generasi akan datang. Kitar semula mengurangkan penggunaan bahan mentah dan mengurangkan sedikit tenaga berbanding pemprosesan bahan daripada sumber asli. Oleh itu, alam semula jadi dapat dipelihara untuk generasi akan datang.]


BAHAN-BAHAN YANG BOLEH DIGUNAKAN UNTUK DIKITAR SEMULA

     Pada zaman moden kini, kuantiti pembuangan sampah kian meningkat. Keadaan ini sedikit sebanyak menjejaskan kemajuan negara. Sampah yang banyak akan menbawa kepada pelbagai kemudaratan. Jika dihayati sebenar-benar penghayatan, pelbagai bahan-bahan yang menjadi sampah sarap boleh digunakan ataupun boleh dikitar semula menjadi barang yang sama atau barang yang baharu. Antara bahan-bahan yang boleh dikitar semula adalah seperti berikut:


Kertas
Image result for kertasTerdiri daripada sampul surat, akhbar, kertas kadboard, buku-buku lama atau sudah koyak, majalah, risalah-risalah, memo dan banyak lagi.

Plastik
Terdiri daripada botol-botol mineral, plastik makanan, bekas aiskrim, bekas mengisi makanan (tapperware), pembalut beg udara dan banyak lagi.

Kayu-kayan
Terdiri daripada sisa-sisa atau basi kayu yang telah diproses daripada kilang-kilang kayu, kayu-kayu lama atau sudah tidak diperlukan contohnya kayu-kayu daripada rumah-rumah yang dirobohkan dan sebagainya.

Fabrik
Terdiri daripada pakaian-pakaian lama yang sudah tidak mahu digunakan, kain-kain buruk sudah lama.

Kaca
Terdiri daripada botol kaca bekas jem, kicap, air minuman dan banyak lagi.

Tayar
Terdiri daripada tayar-tayar yang sudah tidak digunakan seperti tayar lori, basikal, kereta dan banyak lagi.

No comments:

Post a Comment